ABAK sponsrar Hittaut i Sundsvall

ABAK beräknar nå ca 20 000 Sundsvallsbor genom sin satsning på att sponsra en checkpoint i Svensk Orienterings friskvårdssatsning ”Hittaut”. Redan idag är 5600 deltagare registrerade i Sundsvall.

Hittaut är en hälsofrämjande satsning där Svensk orientering vill skapa bättre hälsa och ökat välbefinnande till Sveriges befolkning. Orientering är i dag en växande sport med 80 000 aktiva orienterare. Hittaut finns på 35 orter i Sverige. Vill man delta går man till Hittaut.nu och skapar ett konto. Det är helt gratis.

ABAK har på sin checkpoint lagt till QR-kod på stolpen. Förkortningen QR står för "Quick Response" och är en avancerad form av streckkod med många användningsområden. QR-koden är i grunden en två-dimensionell streckkod som består av svarta moduler i kvadratiskt mönster på en vit bakgrund. I dag är tillgänglighet och snabb respons oerhört viktigt i kommunikationen mellan kund och företag. I ABAKs fall läser man i QR-koden på checkpointen med hjälp av mobilens kamera och den informationen leder dem direkt vidare till ABAKs hemsida.

- För oss är det viktigt att sponsra lokalt, att visa samhällsengagemang och gärna i ett sammanhang tillsammans med idrott och hälsa. Det här passade oss perfekt, säger Jimmy Fondelius, servicechef på ABAK.